داروی محبوب دیابت ممکن است به یک ماده ی سرطان زا آلوده شده باشد

5دسامبر سال 2019 - سازمان غذا و داروی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد کهآزمایش نمونه ای از داروی متفورمین را برای بررسی آلودگی آن با یک ماده ی سرطان زا به نام  N-Nitrosodimethylamine (NDMA) ، آغاز کرده است. آلودگی به همین ماده منجر به جمع آوری داروهای ضد فشار خون و داروهای تسکین دهنده ی رفلاکس، در 2 سال گذشته شده بود.

متفورمین به طور کلی اولین دارویی است که برای دیابت نوع 2 تجویز می شود. این دارو باعث کاهش تولید گلوکز در کبد شده و حساسیت بدن را به انسولین افزایش می دهد تا بدن از انسولین به طور مؤثرتری استفاده کند.مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکامی گوید: بیش از 30 میلیون نفر در ایالات متحده به دیابت مبتلا هستند و 90 تا 95 درصد آنها به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و متفورمین چهارمین داروی تجویز شده در ایالات متحده است.

به گزارش بلومبرگ نیوز، اعلامیه FDA در فراخوان سه ورژن از متفورمین در سنگاپور منتشر شده است و آژانس دارویی اروپا از تولیدکنندگان متفورمین، برای آزمایشNDMA ، درخواست نموده است.

سخنگویFDA ، آقای Jeremy Kahn  در بیانیه ای اعلام کرد: سازمان غذا و داروی آمریکا در مراحل اولیه ی آزمایش متفورمین است. با این حال، آژانس هنوز تأیید نکرده است که متفورمین به ماده یNDMA ، در بالاتر از حد مجاز روزانه ی آن یعنی 96 نانوگرم(ADI)  ، در ایالات متحده آلوده شده باشد. البته در کسی که به مدت 70 سال، هر روز دارویی آلوده به 96 نانوگرم(حد مجاز روزانه یا ADI) ماده ی NDMA یا کمتر از این غلظت را مصرف کند، خطر سرطان افزایش نمی یابد.

یک داروخانه ی آنلاین آمریکایی بنام Valisure ، که قبل از توزیع دارو، هر بچ از داروهایی را که می فروشد، آزمایش می کند، از زمان شروع آزمایش برای NDMA در ماه مارس ، 60٪ از متفورمینها را رد کرده است.

دیوید لایت، مدیر عامل شرکت Valisure می گوید: قطعاً مردم باید از کشف روز افزون مواد سرطان زا در داروها نگران باشند، به ویژه در مورد داروهایی که بطور روزانه مصرف می شوند، حتی آلودگی های کوچک نیز با گذشت زمان می توانند، افزایش یابند.

در حالی که FDA در حال تحقیق در مورد این موضوع است، مقامات از بیمارانی که متفورمین مصرف می کنند، خواسته اند که داروی خود را ادامه دهند. در این بیانیه آمده است: این یک وضعیت جدی است و بیماران نباید قبل از گفتگو با متخصصان مراقبت های بهداشتی، مصرف متفورمین خود را متوقف کنند زیرا هنوز آلودگی و مقدار آلودگی این دارو در آمریکا و سایر نقاط دنیا به NDMA تایید نشده است.

منبع:

https://www.webmd.com/diabetes/news/20191205/popular-diabetes-drug-may-contain-a-carcinogen